Home Jak grać Poradniki Wprowadzenie Paveo do Gomoku
PDF Drukuj

 

Na wstępie chciałbym wszystkich serdecznie przywitać. Grę gomoku znają zapewne wszyscy może nie pod tą nazwą ale pod nazwą „kółko i krzyżyk”, gomoku jest to trochę rozwinięta gra w kółko i krzyżyk a mianowicie polega na tym iż gra się do pięciu kamieni (kulek, kropek itp.) w rzędzie lub ukosie na planszy 15x15 lub 19x19 ( jeżeli żaden z graczy nie wygra a plansza zapełni się następuje remis). W grze występują 4 odmiany a mianowicie:

* Standard
* Pro
* Swap
* Swap 2

Poniżej postaram się wytłumaczyć na czym polega każda z odmian. W grze występują zagadnienia takie jak:

* SW – ( z ang. sure win ) pewne zwycięstwo. Oznacza to, że podczas gry (od początku w standardzie lub też w swap przy odpowiednim ustawieniu kamieni) jeden z kolorów ma zapewnioną wygraną (jest bardzo wiele takich układów)
* VCF – ( z ang. Victory by Continuous Fours) jest to układ w którym jeden z graczy prowadzi do zwycięstwa poprzez stawianie po kolei czwórek.
* VCT – ( z ang. Victory by Continuous Threats) jest to układ w którym jeden z graczy prowadzi do zwycięstw poprzez stawianie po kolei zagrożeń (trójki, czwórki, ruchy-pułapki).


Standard

W  standardzie gracz który zaczyna stawia pierwszy ruch na środku planszy i gra toczy się aż do wygranej jednego z graczy lub zapełnienia planszy i wówczas gra kończy się remisem. W standardzie jest o tyle duża przewaga, że gracz który zaczyna już na początku ma „pewne zwycięstwo” ( sw) zwycięstwo, przy odpowiednio mocnych ruchach. Najpopularniejszym otwarciem które daje zwycięstwo jest to (rys. 1):
Rys.1

Pro

W pro gracz który zaczyna stawia pierwszy kamień na środku planszy, zaś drugi gracz musi postawić kamień poza wyznaczonym polem (rys. 2) , a później gra toczy się już tak jak w standardzie.
Rys. 2

W pro występuje takie zagranie jak:

* Long pro – polega one na postawieniu drugiego kamienia przez pierwszego gracza gdzieś w oddali planszy i na wybronieniu się w tym momencie z ataku białego kamienia i przejść wtedy do swojego drugiego kamienia (rys. 3)
Rys. 3

Swap

Swap polega na “rozrzuceniu” 3 kamieni ( 2 czarnych i 1 białego ) na planszy i przeciwnik wybiera jakim chce grać kolorem. W tym otwarciu jest dowolna możliwość postawienia kamieni i dlatego jest najwięcej openów tzn. sw. Swap jest o tyle dobry, że można tak postawić kamienie aby każdy z kolorów miał wyrównane szanse i wygrana zależała tylko od umiejętności gracza lub jeżeli ktoś zna/umie to może zagrać jakieś sw (rys. 4).
Rys. 4

Swap 2

W swap 2 gra toczy się podobnie jak w swap 1 tylko, że gdy dochodzi do wybierania kolorów kamieni to gracz który wybiera może ( ale nie musi ) dostawić 2 kamienie ( po jednym z każdego koloru ) i wtedy ten gracz co zaczynał wybiera jakim chce grac kolorem. W swap 2 jest o tyle dobrze, że jeżeli zagra nam ktoś jakiś open którego nie znamy możemy go bardzo zrównoważyć dostawiając 2 kamienie.

Konik

W grze bardzo przydatna metodą jest „konik” polega ona na tym aby stawiać kamienie tak jak porusza się koń na szachownicy. Wówczas gdy umiejętnie stosujemy tą metodę możemy wypracować sobie przewagę nad przeciwnikiem, ale musimy zachować ostrożność!

Mam nadzieję, że te parę zdań pomoże w jakikolwiek sposób początkującym graczom.

Życzę wszystkim wielu sukcesów, dobrej zabawy i czerpania wiele przyjemności z gry, pozdrawiam Paveo.

 
 

Logowanie